Facing Mirrors

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Facing Mirrors

Primo film della regista iraniana Negar Azarbayjani e primo lungometraggio iraniano con protagonista un transessuale. Il film ci presenta due donne agli antipodi nella società iraniana, con cultura e valori differenti, una religiosa e povera, l’altra di famiglia benestante e di orientamento transgender, che lentamente troveranno modo di solidarizzare ed aiutarsi nel raggiungimento dei reciproci obiettivi. Una storia che evita qualsiasi stereotipo e che ha tutte le carte in regola per piacere sia al pubblico etero che gay. Adineh, o “Eddie” come preferisce farsi chiamare, sta aspettando con ansia il suo passaporto così da potersi recare in Germania dove potrà fare l’operazione di riassegnamento sessuale, da donna a uomo. Il motivo per cui non vuole farsi operare in Iran, dove questo tipo di operazione è curiosamente permessa (nonostante la forte omofobia di governo e polizia), sta nel fatto che il suo benestante padre è impaziente di farla sposare con un suo cugino. Sfuggita miracolosamente dalle sue grinfie, Eddie si sente obbligata a levarsi di torno e, proprio mentre sta per essere riacciuffata da un sicario prezzolato dal padre, si mette a fare l’autostop davanti ad una macchina. L’auto è in realtà un taxi clandestino guidato da Rana, una giovane donna tradizionalista il cui marito si trova in prigione e non può quindi sostenere la famiglia. Una donna alla guida di un’auto è ancora un tabù nella società classista iraniana, ma nonostante un po’ di paura, Rana accetta il passeggero (così lei crede) quando questo le offre il triplo della tariffa per portarlo al suo nascondiglio. Sulla macchina, quando Eddie si presenta come donna, nonostante l’abbigliamento, Rana si rassicura (una donna è meno pericolosa di un uomo), ma quando Eddie le racconta di essere un transessuale in attesa di operazione, Rana resta scioccata e va nel panico, finendo per cadere fuori dall’auto, ferendosi…

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CRITICA:

Iranian femme director Negar Azarbeyjani’s first feature, “Facing Mirrors,” presents two women hugely different at school and values -Body a naive traditionalist forced by conditions to aid her family, another a wealthy pre-op transsexual running abroad. Whenever a lengthy taxi ride entangles their destinies, they gradually forge an unlikely friendship rooted in newly found solidarity, instead of moralistic notions of tolerance, which enables each to assist another accomplish complementary goals. This fascinating dual character study could lure gay and straight auds alike. Randa (Ghazal Shakeri) continues to be driving a cab since her husband visited jail for any debt suffered by a dishonest partner. She accumulates a fare who desires travel miles past the city limits, offering a considerable bonus for that trouble. Rana, a dutiful wife already way to avoid it of her safe place in her own unwillingly assumed job as cabbie, develops progressively uneasy about her strange passenger because the drive continues. Adineh (Sheyesteh Irani, probably the most masculine and assertive from the soccer match-crashes women in Jafar Panahi’s “Offside”), registers desperation as cell-telephone calls to some friend demonstrate that her father has sent law enforcement to create her home. She’s running the nation to flee an arranged marriage designed by her father, plans to obtain a transgender operation, as well as wants to locate a more welcome publish-op milieu. Realizing Rana’s disinclination to take, Adineh initially allays Rana’s fears by guaranteeing her that, despite her shorn hair and baseball cap, she is a real lady (and for that reason harmless). Later, though, she completely terrifies Rana by acknowledging she’s a transsexual. The moments of these two women within the vehicle, never as minimalistically staged as Abbas Kiarostami’s “Ten,” unfold similar to a culture clash comedy, counterpointing Adineh’s casual modernity with Rana’s shocked responses — until Rana hysterically rushes from the cab and it is hurt. After Adineh takes control of Rana’s recovery, the cabbie endeavors to the town to satisfy Adineh’s closed-minded relative and advocate on her newly found friend. Helmer Azarbayjani and her co-scripter, pioneering femme producer Fereshteh Taerpour, avoid gender stereotypes within their depiction from the transsexual, assisted greatly by Irani’s deeply supportive perf. Adineh shows a strangely enough androgynous concern and empathy for Rana, achieving a type of gender synthesis in her own role as health professional. Consequently, her genuine kindness impresses Rana, who ends up determining with Adineh’s mission for acceptance. Indeed Rana’s championing of her new friend becomes an unpredicted supply of fearlessness, giving her back the feeling of purpose she lost together with her husband’s jail time. Thesping is great within this character-driven drama, both stars abstaining from heavy-handedness in support of individualized understanding. (Ronnie Scheib, Variety)

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