The Wolf of Wall Street

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The Wolf of Wall Street

“…. Tratto dalle memorie dell’agente di Borsa americano, il film di Martin Scorsese e dello sceneggiatore Terence Winter ne racconta l’ascesa veloce e la veloce caduta, tra frodi, sesso e droghe d’ogni tipo. L’avventura inizia di fatto il 19 ottobre 1987, il lunedì nero di Wall Street. Crollato il mercato finanziario ufficiale, il neo broker (Leonardo DiCaprio) ci riprova con quello semiclandestino, vendendo azioni senza valore ai poveri. Poi capisce che può venderle con maggior profitto ai ricchi, sempre in coerenza con la metafora della penna. Quel che ne viene è il dominio in Borsa della Stratton Oakmont, guidata da Jordan e dal suo branco di lupi (senza offesa per i lupi): tutti giovani, tutti svelti, tutti certi che il modo migliore di mettersi soldi in tasca sia di levarli da quelle degli altri. Così funziona il mercato, sostiene Jordan, e non solo per la Stratton Oakmont. La sua particolarità, semmai, sta nella necessità di recuperare alla svelta lo svantaggio rispetto ai concorrenti: quello di non essere guidata da figli e nipoti e pronipoti di antichi lupi fondatori (ancora senza offesa per i lupi). Simili ai goodfellas mafiosi di “Quei bravi ragazzi” (1990), Jordan e i suoi compagni amano l’eccesso, ed eccessivo, ma nel senso migliore, è il cinema di Scorsese. In un certo senso, gira il suo film in corsa. I dialoghi, le situazioni, il montaggio, tutto è come fosse visto e raccontato direttamente dai protagonisti. Non c’è, o non sembra esserci, una moralità esterna. È il trionfo indiscusso e indiscutibile dell’avidità, e insieme quello di uno stile di vita. La Stratton Oakmont è l’America, dice Jordan. Ma si illude, almeno in parte. E infatti a lui accade quello che agli altri lupi più blasonati, e più wasp, non accade. L’Fbi lo indaga, lo incastra, lo costringe a collaborare, lo fa condannare e ne chiude la carriera. Tutto il resto non cambia. E in fondo nemmeno lui. Abbandonata la Borsa, torna a far soldi tenendo corsi “motivazionali”. Detto altrimenti: insegnando a vendere penne sul mercato dei gonzi. Perso il pelo, il vizio resta.” (R. Escobar, L’Espresso) Tra i tanti eccessi che il film sciorina non poteva mancare l’orgia gay, in verità assai posticcia e superflua nell’economia della storia in quanto gestita da un domestico gay che vediamo solo in un paio di scene. Il messaggio sembra essere: i gay sono sessuomani e per di più ladri. Vabbè. Ci convincono un po’ di più le insinuazioni che vengono fatte al co-protagonista (si fa per dire) Donnie Azoff (un bravissimo Jonah Hill) che viene ‘accusato’ di essere gay in quanto visto bazzicare in ambienti omosessuali, cosa che lui disperatamente nega, lasciandoci però convinti del contrario.

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Varie

In the early 1990s, Jordan Belfort teamed with his partner Donny Azoff and started brokerage firm Stratford-Oakmont. Their company quickly grows from a staff of 20 to a staff of more than 250 and their status in the trading community and Wall Street grows exponentially. So much that companies file their initial public offerings through them. As their status grows, so do the amount of substances they abuse, and so do their lies. They draw attention like no other, throwing lavish parties for their staff when they hit the jackpot on high trades. That ultimately leads to Belfort featured on the cover of Forbes Magazine, being called “The Wolf Of Wall St.”. With the FBI onto Belfort’s trading schemes, he devises new ways to cover his tracks and watch his fortune grow. Belfort ultimately comes up with a scheme to stash their cash in a European bank. But with the FBI watching him like a hawk, how long will Belfort and Azoff be able to maintain their elaborate wealth and luxurious lifestyles? (Imdb)

CRITICA:

“… it was hard to explain away the visceral sense that the film, in its depiction of homophobia, was itself homophobic. In one scene, Belfort’s butler, a gay man, throws an orgy in Belfort’s home, and is then hit in the face and dangled over the edge of a skyscraper when one of his guests steals money. In another, two associates of Belfort (played by Jonah Hill and Jon Bernthal) taunt one another as “fags” as they fight in a parking lot.
Obviously, to depict something is not necessarily to endorse it. But a film directed by, written by and starring different sets of heterosexual men treads uncomfortably when it ventures into territory about people other than heterosexual men. It is a presumption underpinning the scenes that to be called gay is a grievous offense to these characters. Other actions in the movie get reactions: When it comes to Belfort’s financial misdeeds, he’s told off by an FBI agent, and when it comes to his mistreatment of his wife, his wife tells him she wants a divorce. While Belfort’s never punished in a satisfying manner, the movie gives characters their times to get back at Belfort in small ways. But if there’s any comment on his and his cohort’s homophobia, it happens entirely in the mind of the moviegoer and not on-screen; homophobia is just the natural order of things — of course straight men are discomfited by homosexual sex.
Going into art looking for one’s own opinions to be ratified is dangerous — it leads to, say, asking why pop artists aren’t explicitly mentioning the gay-marriage cause. But “The Wolf of Wall Street,” which methodically builds a case against Belfort for most of his misdeeds, sort of just shrugs at his beating up a gay man, and his associates’ coarse language and “Duck Dynasty”-ish horror at the idea of gay sex. The film depicts a period of time not very long ago — but long enough ago that the open expressions of revulsion at gay people seem a bit shocking, now. But to Scorsese, at 71, perhaps they sound right.
There’s something deeply didactic about “The Wolf of Wall Street,” which takes it upon itself to explain to us that the folks who committed the misdeeds that led to the 2008 stock-market crash were bad people — look how bad, look how many drugs they used, look at their wild parties! And yet other aspects pass entirely without rebuttal. A character getting beaten and mocked for his sexuality is not better or worse than tricking people into buying valueless stocks, but one of these things gets Jordan Belfort called to the carpet by the FBI and (briefly) sent to prison, and the other just happens and then is over. The film, like most Scorsese films, depicts a universe in which to be a straight man is the norm and any other manner of being is a deviation. It’s not homophobic to depict that world — but it’s definitely boring.” (Daniel D’Addario, Salon.com)

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