Submerge

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Submerge

Il film era stato concepito originalmente dalla produttrice e sceneggiatrice lesbica Kat Holmes, come un’opera pornografica, ritenendo questo settore assai povero di titoli, ma dopo nove anni di elaborazioni ha acquistato una forma filmica completa, anche se non completamente riuscita. Jordan (Lily Hall) è una studentessa lesbica del college impegnata come nuotatrice ed avviata verso una promettente carriera sportiva. Dorme fino a tardi, cerca di ignorare le sollecitazioni telefoniche giornaliere che le arrivano dai genitori, condivide la sua stanza col bisessuale Lucas (Kevin Dee) che, come lei, sta scoprendo ed esplorando la proria sessualità. Dopo un infortunio alla spalla, si butta a capofitto nello studio e scopre una insospettabile passione per la storia e per Angie (Christina Hallett), sua tutor ed assistente e fidanzata del suo professore di storia, Cameron (Andrew Curry). Inizialmente sembra che Angie stia per abbandonare Cameron e coltivare l’amicizia di Jordan che a sua volta trova sempre più difficile mantenere un sano equilibrio tra il suo training atletico, lo studio scolastico e soprattutto la sua vita amorosa. Quando però Angie, combattuta dai suoi demoni interiori, rifiuta una storia sessuale con Jordan, questa entra in profonda crisi. L’incontro di Jordan con Delilah (Georgia Bolton), la proprietaria di un esotico nightclub, la conduce verso una spirale di autodistruzione, coinvolta da un ambiente di sottocultura fetish, droga e sesso anonimo. Il cammino per riacquistare la padronanza di se stessa ed esorcizzare le paure del fallimento, in diversi ambiti, non sarà facile… Una storia della generazione y, di ventenni alla scoperta del loro posto nel mondo, ma soprattutto alla scoperta che non sempre si può avere il massimo, quello che i media, la società, la famiglia e gli amici ti prospettano con troppa facilità. Come dice la regista, il mondo si può dividere in due categorie di persone, quelle che esternalizzano i loro fallimenti incolpandone gli altri e quelle che invece li internalizzano incolpando e punendo se stessi. La protagonista Jordan appartiene sicuramente a questa seconda categoria: davanti ai suoi primi fallimenti sceglie un percorso estremo, come fosse un meritato castigo.

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trailer: Submerge

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Competitive swimmer Jordan is trying to do it all: a rigorous training programme to get over a shoulder injury in the pool, extra credit with her college professor, and of course partying like she hasn’t a care in the world. Something has to give somewhere. When she falls for teaching assistant Angie, who also happens to be her professor’s girlfriend, Jordan starts to spiral out of control, experimenting with drugs and frequenting fetish clubs. Just when it seems that Angie is rejecting her advances, Jordan is pulled back from the brink when finally the beautiful blonde teacher gives in to her desires. But is Jordan what Angie truly wants? And has the swimmer already dived too deep to resurface as the same person? A sexy and original take on the lives and loves of today’s 20-somethings.

CRITICA:

“… Submerge has a lot to say about parental pressure, and it’s obvious that that the pressure issues Jordan faces stems from her mother’s strict demands. Yet in their only exchange in the movie, her much more understanding father points out that he can tell that she no longer loves swimming as much as “the little girl who wouldn’t get out of the pool” and would understand if she wanted to quit. He’s obviously the far more reasonable parent, but someone as wound up as Jordan can’t simply shut off the pressure. It’s one of the few reasonable “exits” Jordan can take, but Jordan is committed to the unreasonable.
I’m hesitant to call Submerge a fresh take on the plot of over-pressured teenagers simply because of the sexuality, but that is the only way that this movie is different thematically from others like it. As a result, it didn’t have much of an impact on me as I watched it because I always felt like I knew where the narrative was going. It fits comfortably in the teenage drama vein of ABC Family primetime shows with obviously racier content. That’s not my taste in film, but that doesn’t mean I didn’t think it was a solid first effort. In particular, the best part of the film is Lily Hall, who is reminiscent visually and in poise of Hilary Swank. She’s adept at demonstrating the range of emotion that the role requires. She makes Jordan’s pain and anguish very visible and real, even if her descent is the opposite of subtle.
The movie’s conclusion is open-ended, but not in the best sense of the term. Too many of Jordan’s plot threads are left unresolved, leaving the ending ultimately unsatisfying. Instead of being cleverly open-ended, it just seems like O’Connor and co-writer Kat Holmes didn’t know what kind of ending they wanted to give Jordan. In her next film, I hope to see O’Connor is focus on a narrative that will make her work stand out rather than be part of a well-tread genre…” (Chris McKittrick, Moviebuzzers.com)

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